Du ejer din hjemmeside og dit nyhedsbrev, men du ejer ikke de sociale medier.
Det er helt åbenlyst, men mange glemmer alligevel vigtigheden i at holde styr på sin hjemmeside og email.
De sociale medier skifter regler og algoritme hele tiden, og derfor er det lidt “farligt” at bygge sin virksomhed op omkring dét ene medie, når de faktisk helt selv kan bestemme hvad dine kunder skal se og ikke se.
På f.eks. Facebook, får du dit budskab ud til 2-3% af dine følgere. Selvom du har 10.000 følgere, så er det altså kun 200-300 af dem, som ser dine opslag i deres newsfeed
Emails når ca. 90% af dine kunders indbokse. Det betyder at dit budskab har op til 45% større chance for at nå dine kunder via email, end via f.eks. Facebook.
Kilde: Campaignmonitor
Og så er der jo stor forskel på at sende dine kunder reklame, som de selv har sagt ja tak til, ved at tilmelde sig dit nyhedsbreve, og at lave en facebook annoncering, hvor kunderne får det i deres newsfeed, uden at have sagt ja til det. Hvem tror du er mest disponibel over for et køb?
Hvad kan du så gøre?
Før du bruger en masse krudt på markedsføring, på de sociale medier, annoncer i de trykte medier m.m. bør du sørge for, at din hjemmeside er opdateret, med de informationer som dine kunder skal bruge.
Få venner og kollegaer, til at gå din hjemmeside igennem for dig.
Er der noget der mangler, er der noget som ikke giver mening. Er det nemt at få kontakt til mig? Har jeg alt info med på min hjemmeside og er det nemt for min kunder at finde det?
Send nyhedsbreve ud mindst én gang om måneden.
Det kan forvirre dine kunder, hvis de lige pludselig modtager et nyhedsbrev fra dig, 3 måneder efter en tilmelding, de har måske glemt at de har tilmeldt sig.
Der er ikke noget galt i, at sende et spontant nyhedsbrev, men det er en god ide at have en overordnet plan, fordelt ud på et år, så kan du også nå at få samlet noget materiale sammen, og blive inspireret til at skrive.
Har jeg materiale nok til at sende nyhedsbreve ud, én gang om måneden?
Hvis ikke du har nok tiltag i din forretning, til at du rent faktisk kan skrive noget om det regelmæssigt, så kan det måske være bedre at lade være med at sende nyhedsbreve ud.
Lav en aktivitetsplan
Hvad er dine emner og hvor tit skal du sende nyhedsbreve ud eller skrive artikler på din blog.
Forbered dig.
Så du ikke skal sidde i sidste øjeblik og finde på noget spontant hver gang.
Det en rigtig god ide, at have en markedsføringsplan over alt hvad du fortager dig, i løbet af sådan et år. Det giver overblik og ro, til at være kreativ.
Har du slet ikke overblik, eller ved hvor du skal starte henne, så ringer du selvfølgelig bare til mig, og vi kan starte med en snak om dine behov.
Kan du ikke se videoen? Så kan du klikke her og gå til videoen på Youtube.